[EN]: A patent application by Sony reveals technology that can be used to block games in more than one console. Earlier today, a NeoGAF user found a patent documentation online that shows detailed information about Sony’s plans to restrict the use of game discs most likely on its upcoming game console.
For Sony CE Japan, “the main purpose thereof is to provide a technology for restricting the use of electronic content store in a recording medium according to the use entities of the electronic content.”
With the use of RF (radiofrequency) IDs on every disc, it will tie a game disc to a user ID and/or to a single console. In other words, a gamer would not be able to borrow a game to their friends unless they use their friend’s PSN username or game console, something that perhaps most gamers would not do, if Sony applies the most restricted features to the PS4/Orbis.
If this technology gets to be implemented on Sony’s next game console, gamers would have to think twice about buying a PlayStation console. Sony has not said anything about the matter but GameStop has been affected by this finding.
GameStop’s share prices were down as much as 7% during normal hours due to news about this Sony patent; however, most investors are not worried, though at the end of the day, the company’s share prices went down 5%.
Because 46% of GameStop’s profits (in its last fiscal year) come from its earnings on the used-game market, it would hurt the company if Sony implements this technology, though Sony does this to fight illegally copied games.
It seems reasonable when it comes to installing this tech to fight counterfeit copies of games, but it could hurt more to gamers (not being able to play their games at their friends’ house), retail companies (if a gamer returns a copy to the store and someone else wants to buy a used copy), game rental companies (Gamefly, Redbox, Blockbuster) and Sony itself (by discouraging gamers if the company applies this technology).
We still have to wait if Sony decides on applying this technology on its upcoming game console, but perhaps this could be a deciding factor whether a gamer wants a PS4/Orbis or chooses a competing console.
[ES]: Una solicitud de patente por Sony revela una tecnología que se puede utilizar para bloquear los juegos en más de una consola. El día de hoy, un usuario de NeoGAF encontró en línea una documentación de patentes que muestra información detallada sobre los planes de Sony para restringir el uso de los discos de juegos más probable en su próxima consola de juegos.
Para Sony CE Japón, “el propósito principal de la misma es proporcionar una tecnología para restringir el uso de almacén de contenido electrónico en un medio de grabación de acuerdo con las entidades de uso del contenido electrónico.”
Con el uso de identificadores de RF (radiofrecuencia) en cada disco, se ata un disco del juego a la identidad (o sobrenombre) del usuario y/o a una única consola. En otras palabras, un jugador no sería capaz de prestar un juego a sus amigos a menos que usen nombre de usuario PSN del amigo o la consola de juegos, algo que tal vez la mayoría de los jugadores no lo harían, si Sony se aplica las características más restringidas a la PS4/Orbis.
Si esta tecnología llega a ser implementada en la próxima consola de juegos de Sony, los jugadores tendrían que pensar dos veces antes de comprar una consola PlayStation. Sony no ha dicho nada sobre el asunto, pero GameStop se ha visto afectada por este hallazgo.
Los precios de las acciones de GameStop cayeron hasta un 7% durante las horas normales debido a la noticia sobre esta patente de Sony; sin embargo, la mayoría de los inversores no están preocupados, aunque al final del día, los precios de las acciones de la empresa bajaron un 5%.
Debido a que el 46% de los beneficios de GameStop (en su último año fiscal) provienen de sus ganancias en el mercado de juegos usados, que perjudicaría a la empresa si Sony implementa esta tecnología, aunque Sony hace esto para luchar contra los juegos copiados ilegalmente.
Parece razonable cuando se trata de la instalación de esta tecnología para luchar contra las copias falsificadas de juegos, pero podría lastimar más a los jugadores (por no poder jugar sus juegos en casa de sus amigos), las empresas minoristas (si un jugador devuelve una copia al tienda y alguien quiere comprar una copia usada), empresas de alquiler de juegos (GameFly, Redbox, Blockbuster) y el mismo Sony (por desalentadoras a los jugadores si la empresa aplica esta tecnología).
Todavía tenemos que esperar si es que Sony decide en aplicar esta tecnología en su próxima consola de juegos, pero tal vez esto podría ser un factor decisivo si un jugador quiere un PS4/Orbis o escoger consola competidora.
[Sources/Fuentes]: NeoGAF (user/usuario: Go Freak): Sony has researched new tech for suppressing second-hand game sales [http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=506560]; GameTrailers.com: GameStop Stock Takes a Hit Thanks to Sony Rumors [http://www.gametrailers.com/side-mission/44254/gamestop-stock-takes-a-hit-thanks-to-sony-rumors]; Gamasutra: GameStop investors spooked by Sony patent that could lock out used games [http://www.gamasutra.com/view/news/184306/GameStop_investors_spooked_by_Sony_patent_that_could_lock_out_used_games.php]; United States Application US20130007892 [http://www.freepatentsonline.com/20130007892.pdf].